Faq's
Laatst gewijzigd op: 10 augustus 2020 | Geschreven door: Wander de Groot

Wat is de rol van de werkgever bij het testen op corona?

Een werkgever mag werknemers niet verplichten om een coronatest af te nemen. Dit is in strijd met de privacywetgeving. Als een werknemer zichzelf wil laten testen op corona, mag de werkgever dit niet zelf doen. Dit moet de bedrijfsarts doen. De bedrijfsarts test de werknemer op corona en deelt de uitslag van de test alleen met de werknemer.

Zorgplicht

De werkgever heeft wel de plicht om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Het is begrijpelijk dat een werkgever wil voorkomen dat een werknemer met corona andere collega’s kan besmetten en daarmee voor een onveilige situatie zorgt. Daarom is het van belang dat werknemers op eigen initiatief zich kunnen laten testen bij de bedrijfsarts.

Als een werknemer corona heeft, zal de bedrijfsarts deze uitslag delen met de regionale GGD. De GGD neemt weer op hun beurt contact op met de werkgever om eventuele maatregelen voor op de werkvloer te bespreken.