Nieuws
Publicatiedatum: 2 november 2021 | Geschreven door: Wander de Groot
Hoesten

ArboNed: bij snotneus moet personeel naar huis

Arbodienstverlener ArboNed vindt dat werkgevers weer moeten gaan werken met een strenger gezondheidsbeleid op de werkvloer: heeft de werknemer een snotneus, dan moet hij thuiswerken. Nu de herfst neerstrijkt en de gure wind om de hoek komt kijken zullen ongetwijfeld ook het aantal snotneuzen toenemen (ook al is dit niet altijd coronabesmetting). Waar moet u als ondernemingsraad op letten bij een dergelijk ‘snotneusbeleid’?

Hygiënemaatregelen

Let goed op de hygiënemaatregelen die uw organisatie nu (nog) heeft: wordt iedere medewerker nog aangespoord om de handen te wassen en papieren zakdoekjes te gebruiken? Het kan geen kwaad om weer wat actiever te communiceren over de nodige gezondheidsregels. Lees in deze FAQ alles over de arbo-richtlijnen tijdens de coronacrisis.

Bij klachten thuiswerken

Willen medewerkers met klachten naar kantoor komen, ook al zijn ze negatief getest? Het is verstandig om hier een duidelijke grens aan te houden, bijvoorbeeld door alle medewerkers met klachten te verzoeken om thuis te werken. Hierdoor steken werknemers elkaar niet aan en voorkomt u dat straks de hele afdeling naar huis moet. Het is belangrijk om bij het implementeren van bepaalde maatregelen niet (zomaar) onderscheid te maken tussen bepaalde groepen medewerkers. Dit geldt ook voor het vaccineren en een mogelijke terugkeer naar kantoor.

Wilt u meer weten over coronabeleid en de rol van de OR? Lees dan onze checklist.