Faq's
Laatst gewijzigd op: 3 april 2024 | Geschreven door: Jeanine Tanis
zieke werknemer

Hoe moeten we een arbeidsongeval melden?

Een arbeidsongeval vindt plaats bij of als gevolg van werkzaamheden. Een arbeidsongeval is meldingsplichtig als een werknemer door een ongeval tijdens werk blijvend letsel oploopt, in een ziekenhuis wordt opgenomen of overlijdt. Blijvend letsel bestaat vaak uit lichamelijke klachten, maar het kunnen ook psychische klachten zijn.

Melding arbeidsongeval: online en telefonisch

Leidt een arbeidsongeval tot de dood, dan moet de werkgever dit telefonisch direct melden aan de arbeidsinspectie via telefoonnummer 0800-5151. Andere meldingsplichtige ongevallen zijn ook telefonisch te melden via dit telefoonnummer of online via www.nlarbeidsinspectie.nl.

Boete

Vergeet de werkgever een meldingsplichtig arbeidsongeval direct te melden? Dan riskeert hij een boete tot maar liefst € 50.000. Daarnaast kan de werknemer proberen de schade op de werkgever te verhalen.

OR mag ook melden

Niet alleen werkgevers kunnen een melding doen bij de arbeidsinspectie. Ook werknemers, arboprofessionals, het slachtoffer zelf, familie van het slachtoffer, omstanders of de politie. En leden van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiger.