Nieuws
Publicatiedatum: 2 juni 2022 | Geschreven door: Janneke Zoutenbier
Booking.com

OR daagt Booking.com voor Ondernemingskamer

De ondernemingsraad van Booking.com daagt de bestuurder voor de rechter vanwege een conflict over de reorganisatie van het bedrijfsonderdeel content agency in Amsterdam. ‘Het gaat niet om een reorganisatie waarbij ontslagen vallen of mensen in een lagere functie worden gezet, zegt een woordvoerder van Booking’ aldus het Financieele Dagblad. Vanwege de rechtszaak wil Booking verder niet ingaan op de aard van de reorganisatie. Ook de ondernemingsraad was niet bereikbaar voor een toelichting. Op 2 juni speelt de rechtszaak bij de Ondernemingskamer.

Reorganiseren klantenservice

Booking kondigde al eerder dit jaar aan de klantenservice te reorganiseren. Majorel, een Luxemburgs bedrijf, neemt veertien klantenservicecentra over. Alleen de klantenservicecentra in Amsterdam en het Verenigd Koninkrijk zijn nog onderdeel van Booking.

Rol OR bij reorganisatie

Ondernemingsraden hebben adviesrecht bij ‘belangrijke wijzigingen van de organisatie’. Hierbij is het dus niet noodzakelijk dat er functies verdwijnen of wijzigen. De Wet op de ondernemingsraad (WOR) laat in het midden wanneer een wijziging als belangrijk wordt gezien. Dit leidt in de praktijk daarom vaker tot discussies. Sommige OR’en maken daarom van tevoren aanvullende afspraken met de bestuurder. In het algemeen wordt bepaald of een wijziging belangrijk is door te kijken naar:

  • Het aantal personeelsleden waarvoor er (indirecte) gevolgen zijn
  • De aard van de personele gevolgen
  • De financiële gevolgen van het besluit voor de organisatie