Vakbonden tegen versoepelen arboregels kleine organisaties
De vakbonden FNV, CNV en VCP hebben op 20 november een brandbrief geschreven aan het kabinet Schoof. De reden is dat er bij de begrotingsbehandeling moties in de Tweede Kamer zijn aangenomen die de regering oproepen de schriftelijke RI&E-plicht voor kleine werkgevers te schrappen, het aantal toetsende deskundigen van de RI&E te beperken tot maximaal één en de registratieplicht voor gevaarlijke stoffen te versimpelen. Niet doen, zeggen de vakbonden. Het arbobeleid in kleine organisaties gaat zo onderuit en werknemers lopen grotere risico’s op ziekte en ongevallen.
Schrappen risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) kleine werkgevers
In een van de moties (Kamerstuk 25883, nr. 506) wordt de regering verzocht de plicht tot het op schrift zetten van een RI&E voor werkgevers met minder dan 25 werknemers af te schaffen omwille van mindere regeldruk. De bonden vrezen dat kleine werkgevers straks helemaal geen RI&E meer maken. En dat is toch de basis van elk arbobeleid: in organisaties met een goede RI&E is het aantoonbaar gezonder en veiliger werken. Schrappen van de plicht leidt bovendien tot ongelijke bescherming tussen kleine en grotere werkgevers en het zet de arbeidsinspectie buitenspel bij het toetsen op veilig en gezond werken.
Maximaal één kerndeskundige voor toetsing RI&E
Een andere motie (Kamerstuk 25833, nr. 508) vraagt de regering om het aantal kerndeskundigen die een RI&E moeten toetsen te beperken tot één. Hoewel de wet helemaal niet spreekt van een aantal deskundigen, worden RI&E’s in de praktijk juist door verschillende deskundigen getoetst, En dat moet ook zo blijven, zeggen de vakbonden: een deskundige over psychosociale arbeidsbelasting (PSA) kan de risico’s van werkdruk en stress goed beoordelen, maar is niet per se een expert op het inschatten van risico’s van gevaarlijke stoffen of fysieke belasting.
Minder regels rond werken met gevaarlijke stoffen
In een derde motie (Kamerstuk 25833 nr. 505) wordt het kabinet gevraagd de verplichte registratie van gevaarlijke stoffen te versimpelen. De vakbonden lopen ook hiertegen te loop, want er zijn juist heel veel (ex-)werknemers elk jaar die overlijden aan de gevolgen van werken met kankerverwekkende of mutagene stoffen, zoals Chroom-6. In plaats van minder regeldruk zouden werkgevers veel beter kunnen inzetten om minder schadelijke alternatieve stoffen, bijvoorbeeld uit de database van de ‘schadelijke stoffen assistent’. Dat leidt tot minder regeldruk én is veiliger voor de werknemer.