Nieuws
Publicatiedatum: 11 december 2023 | Geschreven door: Eugenia Melissen Ferrer

Rijk wil meer doen aan groene arbeidsvoorwaarden

De Rijksoverheid streeft er als de grootste werkgever van Nederland naar om het goede voorbeeld te geven op het gebied van groene arbeidsvoorwaarden. Hoe? Door duurzame arbeidsvoorwaarden te stimuleren, zodat werknemers bewustere keuzes kunt maken. Dat valt te lezen in een interview in de NRC van 5 december met Gerard de Koe, cao-coördinator op het ministerie van Binnenlandse Zaken, die namens de werkgever de onderhandelingen met de vakbonden doet voor het hele Rijk.

Vergroenen op het werk, onderweg en thuis

De Koe: ‘Sinds corona denken we na over manieren om – behalve op het werk en onderweg (bijvoorbeeld met hogere kilometervergoedingen voor de fiets) – ook privé vergroening te stimuleren.’ Dat kan bijvoorbeeld met een extra bedrag om te besteden aan zonnepanelen of een warmtepomp voor thuis. Door de werkkostenregeling en het individueel keuzebudget (IKB) te verruimen, wordt er meer mogelijk. Met dat laatste kunnen werknemers bijvoorbeeld een internationale treinreis betalen of duurzame apparaten aanschaffen.

Inzet cao Rijk

Tijdens de komende cao-onderhandelingen voor het Rijk, die komend voorjaar beginnen, wil De Koe zijn ideeën vertalen naar concrete afspraken. Zijn inzet voor groene arbeidsvoorwaarden is het volgende:

  • Duurzaam wonen en werken. Een keer per vijf jaar kunnen werknemers met een werkgeversbijdrage van € 750 hun woning verduurzamen of thuiswerkplek inrichten. Deze vergoeding kunnen ze, als ze bijvoorbeeld hun dak willen isoleren of zonnepanelen willen aanschaffen, aanvullen uit hun IKB met € 750 extra. In totaal dus € 1.500.
  • Duurzaam reizen met openbaar vervoer. Werknemers bij de Rijksoverheid, krijgen hun woon-werkverkeer met het openbaar vervoer voor de volle 100% vergoed. Ze krijgen een tweedeklas mobiliteitskaart om van thuis naar het werk te reizen of naar werkafspraken op andere locaties.
  • Duurzaam reizen met de fiets. Het is nog duurzamer en gezonder om de fiets te pakken dan met het openbaar vervoer te gaan. Werknemers die dat kunnen doen, krijgen de maximale onbelaste vergoeding van € 0,23 per kilometer. Komen ze met de auto, dan is dat € 0,07 per km. Op veel locaties komen fietsenstallingen met oplaadpunten voor e-bikes en mogelijkheden om te douchen.
  • Vergoeding fiets en batterij. Eens in de vijf jaar kunnen werknemers een fiets met accessoires kopen. De vergoeding die ze daarvoor krijgen, is € 500. Dat bedrag kunnen ze vanuit hun IKB aanvullen met € 1.500 (totaal € 2.000). Ze kunnen ook een tweedehands fiets kopen. Eens in de drie jaar kunnen werknemers € 500 uit hun IKB gebruiken om een nieuwe batterij voor hun elektrische fiets te kopen.
  • Ook voor werkafspraken (dienstreizen) op een locatie anders dan de werkplek is reizen met de trein voor werknemers bij het uitgangspunt. De afspraak is dat er niet wordt gevlogen naar bestemmingen die binnen acht uur op een andere manier te bereiken zijn.

‘Vrije ruimte ontoereikend’

Volgens De Koe vormt de werkkostenregeling een barrière om onbeperkt duurzame voorwaarden in de cao op te nemen. De vrije ruimte is ontoereikend. Als werkgever mag je maar 1,18% van de totale loonsom onbelast uitbetalen (behoudens een iets hoger tarief over de eerste € 400.000 van de loonsom). Ga je hier overheen, dan betaal je als 80% belasting over het uitgegeven bedrag. Wil je de beschikbare ruimte zo goed mogelijk inzetten? Dan moet je van tevoren goed inschatten hoeveel mensen van een duurzame regeling gebruik gaan maken.

Wil je als OR ook groene arbeidsvoorwaarden stimuleren? Lees dan meer over groene arbeidsvoorwaarden in deze checklist.