blogs en interviews
Laatst gewijzigd op: 20 september 2024 | Geschreven door: Janneke Zoutenbier

Leren voor de OR is leuker met game-based learning

Spelen is één van de oudste manieren om te leren. Als kinderen hebben we het allemaal gedaan, thuis, op school, op een sporttraining en op vele andere plekken. Voor mezelf heb ik bijvoorbeeld het hoofdrekenen tijdens vakanties geleerd in de auto onderweg naar Frankrijk. Mijn vader gaf het aantal kilometers door hoever we nog moesten rijden en ook de snelheid waarmee we reden. Aan ons de taak om uit te rekenen hoelang de rit nog duurde. Vaak (eigenlijk altijd) verloor ik van mijn oudere zussen die sneller waren met de oplossing vinden. Maar het zette mij ook aan om extra mijn best te doen en van hen te winnen.

Op school vond ik leren vaak niet leuk. Waarom moest ik mij aanpassen aan het onderwijssysteem in plaats van andersom? Ik voelde mij vaak niet thuis in de klas en ervaarde vaak ongemakkelijke ‘leermomenten’. Mijn diploma halen werd het primaire doel in plaats van zoveel mogelijk leren. Later toen ik aan het werk ging en daar trainingen ging volgen, zag ik een vergelijkbare trend. Het zenden van inhoud door de trainer ging vaak voor mijn leerbehoefte. De vraag die bij mij rees; Waarom wordt leren niet leuk gemaakt? Als jong kind vond ik het heerlijk op een speelse manier nieuwe dingen te ontdekken. Jammer dat ik mij nu moesten conformeren aan de inhoudelijke boodschap en traditionele structuur van een training.

Dit veranderde toen ik een aantal jaar geleden voor het eerst met serious gaming in aanraking kwam. Serious gaming houdt in: spellen die ontwikkeld zijn voor gebruik in een zakelijke omgeving die gebaseerd zijn op specifieke leerdoelen. Er ging een wereld voor mij open. Leren werd weer leuk! Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van spelen op leren. Door te spelen zijn mensen meer betrokken, sterker gemotiveerd en leveren ze een actieve bijdragen aan het vinden van de oplossing. Wanneer je intrinsiek gemotiveerd bent, neemt je brein nieuwe dingen sneller op.

Sinds mensenheugenis spelen we om te leren. Spel zit verweven in de gehele menselijke geschiedenis en komt terug in alle culturen. De eerste teruggevonden spelmaterialen dateren van duizenden jaren geleden. Spel werd ingezet om nieuwe dingen te leren, problemen dragelijker te maken en het volk te vermaken. Ook in de huidige tijd spelen we ontzettend veel; zoals bordspellen, kaartspellen, videogames, social media games en natuurlijk op onze telefoon. Het is leuk om te doen en dit kan sterk motiverend werken.

Games in zakelijke leeromgevingen zijn een sterk groeiende trend. En dat is niet voor niets. Spelen is allang niet meer alleen voor kinderen! En daarbij neemt ook de acceptatie en bekendheid toe dat je iets kunt leren door spelelementen bewust in te zetten voor individuen en teams en dus ook in de OR. Het game based leren past bijzonder goed in de wereld van medezeggenschap. Juist het OR-werk leer je niet uit een boekje. Natuurlijk is er de WOR als basis, maar er is zoveel meer. Door te spelen leer je te ontdekken, om iets bijzonders te ervaren, directe feedback te krijgen en gemotiveerd te raken om net iets meer te bereiken. Het slaat de brug tussen de verschillende leer-voorkeur-stijlen van de deelnemers. Het is tevens een combinatie van direct iets nieuws doen, het afkijken van elkaar, het rustig nadenken en vele andere leervormen.

Over ondernemingsraden gesproken. Met ons bordspel ‘Helden van de OR’ boeken we mooie resultaten. Heel fijn om te zien en te ervaren dat hier het spelenderwijs leren goed ontvangen wordt! OR-leden vinden het leuk en leerzaam om op een andere manier met nieuwe informatie om te gaan.

John de Wissel is trainer en adviseur bij OR Training op maat, partner van OR Live op 16 oktober in de FokkerTerminal in Den Haag.